понеділок, 2 листопада 2015 р.

Тема: Поняття моделі. Типи моделей. Модель як метод дослідження об'єктів. Практична робота №1: "Побудова інформаційної моделі"

Учні мають навчитися:
 - описувати поняття моделі, об’єкту, предметної області; типи моделей їх характеристики;
-  вміти будувати інформаційну модель.


Тип уроку: лекційний (без використання комп’ютера).

Хід уроку
І. Організаційна частина

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
З давніх часів людина використовує моделювання для дослідження об’єктів, процесів та явищ в різних галузях діяльності. Результати цих досліджень допомагають визначити та покращити характеристики реальних об’єктів та процесів, краще зрозуміти сутність явищ та пристосування до них або керувати ними, конструювати нові та модернізувати старі об’єкти. Моделювання допомагає людині приймати обґрунтовані рішення та передбачати наслідки своєї діяльності. 
Моделювання – особлива форма експерименту, яка полягає в тому, що досліджується не сам об’єкт, а певна його заміна.
Форми моделювання є дуже різноманітними і залежать як від самого об’єкта, так і від його вивчення.
Інформаційна модель – матеріальний або уявний об’єкт, що використовується замість об’єкта – оригіналу, а явища (процесу) під час його дослідження, при цьому зберігається інформація про певні важливі для даного дослідження типові риси і властивості оригіналу, тобто його суттєві сторони.
Частковим типом інформаційних моделей є математична модель.
Математична модель – заміна оригіналу або явища (процесу) відповідним аналогом за допомогою математичних залежностей.
Комп’ютерне моделювання – математична модель, реалізована за допомогою певних програмно – апаратних засобів.
Модель – штучно створений людиною абстрактний або матеріальний об’єкт.
До моделювання належить і режим дня.
Класифікація моделі (Типи моделей)
І. Галузі використання
- навчальні – наочні посібники, тренажери, навчальні програми;
- дослідні – створюються для дослідження характеристик реального об’єкта (модель теплоходу перевіряється на плавучість);
- наукову – технічні – для дослідження процесів та явищ (ядерний реактор);
- ігрові моделі – для вивчення можливої поведінки об’єкта в запрограмованих іграх;
- імітаційні моделі – виконується імітація дійсної ситуації, що багато повторюється для вивчення реальних обставин (випробування лікарських препаратів).
ІІ. Урахування в моделі фактора часу
- динамічні – дослідження протягом деякого часу;
- статичні – одноразовий зріз стану
ІІІ. Спосіб представлення моделей
- матеріальні – предметне відображення об’єкта зі збереженням геометричних та фізичних властивостей. (Іграшки, географічні карти). Це матеріальні моделі реально існуючих об’єктів
- інформаційні – це сукупність інформації, яка характеризує властивість та стан об’єкта, процесу чи явища, а також їхню взаємодію з зовнішнім світом.
-- словесні (усні та письмові описи)
-- графічні (рисунки, креслення, піктограми, карти)
-- структурні (таблиці, графіки, діаграми, схеми)
-- алгоритмічні (правила, плани дій)
-- математичні (формули, рівняння, нерівності, функції)
-- спеціальні (хімічні формули і рівняння, нотні записи, записи шахових партій)
Навіщо створювати моделі?
Ø Оригінала на момент дослідження може не існувати. Виготовлення об'єкта потребує значних коштів. (Збудова нового мікрорайону)
Ø Реально цей об’єкт не можна побачити. Сам об'єкт недоступний або важкодоступний і його неможливо або важко дослідити безпосередньо. (Зірка сузір'я Великої Ведмедиці, виверження вулкана)
Ø Процес, який досліджується небезпечний для життя. Дослідження об'єкта можуть призвести до його руйнування. (Міцність будинків під час землетрусів різної сили)

ІV Виконання завдань з підручника
№1
Розподіліть указані моделі об'єктів по відповідних стовпцях таблиці залежно від способу подання моделі:
1) рисунок піраміди
2) накреслений план школи
3) формула площі прямокутника
4) нотний запис пісні
5) макет забудови площі
6) кулінарний рецепт
7) хімічний дослід
8) дерев'яна модель літака
9) комп'ютерна модель автомобіля
10) металева модель атома
11) запис шахової партії
12) фізичний дослід
13) рівняння хімічної реакції
14) опудало птаха
15) сценарій проведення свята
16) фотографія місцевості
17) глобус

Відповідь оформіть у таблицю

Матеріальні моделі
 Інформаційні моделі







V Практична робота
Тема: "Побудова інформаційної моделі"
Увага! Під час роботи за комп'ютером дотримуйся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
ст. 10 - підручник
Хід роботи
1. Повторити правила життєдіяльності та техніки безпеки поводження в комп’ютерному класі.
2. Створити інформаційну модель однієї із кімнат свого будинку (вказати призначення кімнати) з метою обклеювання її шпалерами.
3. Створити інформаційну модель об’єкта квітка з точки зору художника, лікаря, біолога, покупця.
ІV Підсумок 
- Що таке модель об’єкта? Наведіть приклади.
- Для чого створюють моделі? Наведіть приклад.
- Що таке предметна область дослідження: Наведіть приклад.
- За якими ознаками класифікують моделі?
- Наведіть класифікацію моделей за галузями використання. Охарактеризуйте кожний із цих видів моделей.

V Д/з
ст 5-10, № 2 - виконати


Немає коментарів:

Дописати коментар