Урок 18
Тема: Поняття відношення, атрибута, ключа, зв’язку. Класифікація зв’язків за множинністю та повнотою.
Правила побудови моделі даних предметної області.
Хід уроку
І Організаційний етап
Інструктаж з БЖД
в кабінеті інформатики
ІІ Актуалізація опорних знань. Перевірка д/з.
Підручник №2, ст. 140
а) – реляційна
б) – ієрархічна
Підручник №4, ст. 141
Ієрархічна модель даних
Додатково - Підручник №4 (а), ст.
134
-
Хто
був автором концепції мережної моделі даних? І коли вона була вперше
розроблена? (60-х роках ХХ ст. Автором був американський учений Чарльз Бахман. (нар. 1924))
Вправа «Пазли»
Віднови схему
з’єднавши необхідні елементи
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Процес створення
бази даних є одним з прикладів розв’язування задач з використанням комп’ютера.
До цього процесу слід поставитися
відповідально, особливо на етапі проектування. Помилки в проектуванні можуть
з’ясуватися після виконання значного обсягу робіт з введення даних. Це призводить до невиправданих втрат часу і
коштів.
IV Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Сьогодні на
уроці ми будемо вчитися створювати бази даних. Зупинимося на етапах створення
бази даних.
Тема:
Поняття відношення, атрибута, ключа, зв’язку. Класифікація зв’язків за множинністю та повнотою. Правила побудови моделі
даних предметної області.
V Засвоєння нових знань
Створення бази
даних передбачає такі етапи:
1.
Постановка
завдання. На цьому етапі
визначається мета створення бази даних, окреслюється предметна область, для
якої буде створюватися база даних, визначаються потенційні користувачі базою
даних.
База даних КРАЇНИ СВІТУ
Мета: створюється з метою
використання під час вивчення географії для узагальнення відомостей про країни
світу
Предметна область: країни світу
Потенційні користувачі: 9-10, 11
клас, учителі.
2.
Створення
описової інформаційної моделі бази даних, у якій виділяються сутності майбутньої бази даних,
описуються зв’язки між ними.
База повинна містити дані про країну – її назву країни, дипломатичні
відносини, кількість населення, дату утворення, гімн, прапор, сайт уряду,
економічний стан, площу; державний
устрій (назва, глава уряду); частина
світу (назва, до якої частини світу відноситься дана країна)
3.
Створення
моделі «сутність-зв’язок».
Модель «сутність-зв'язок»
призначено для графічного зображення сутностей певної предметної області, їх
параметрів та зв’язків між ними.
Як бачимо дана база даних містить
три сутності: Країна; Державний устрій; Частина світу.
Між сутністю Країна та Державний
устрій зв'язок: 1:М (один до багатьох), бо кожна країна має один з видів
державного устрою і кожна з форм державного устрою існує як мінімум в одній країні
(зв'язок для обох сутностей обов’язковий).
Між сутностями Країна і Частина світу зв'язок: 1:М (один
до багатьох), , бо кожна країна належить до однієї із частин світу (зв'язок
обов’язковий), однак існує частина світу
– Антарктида, на якій немає жодної країни (зв'язок необов’язковий).
4.
Визначення
моделі даних
Модель даних – реляційна.
5.
Створення
структури бази даних з використанням однієї із систем управління базами даних
або однієї з мов програмування
6.
Введення
даних
7.
Тестування
бази даних, її корекція.
Як бачимо на
моделі деякі значення властивостей ідентифікаторів сутностей повторюються.
Тобто вони не є унікальними. Таке поле називають ключовим, або ключем
таблиці. Ключові поля ще називають ідентифікаторами. В окремих
реалізаціях допускається ідентифікація обєкта за набором кількох полів.
Рівні проектування баз даних
-
Зовнішній
рівень. (подання даних у такому вигляді, який потрібен конкретному користувачу
бази даних)
-
Концептуальний.
(модель «сутність-зв'язок»)
-
Внутрішній.
(розміщення даних на пристроях зовнішньої пам’яті комп’ютера та в мережі у
вигляді сукупності файлів і папок)
VI Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях
Підручник №1 (а), ст. 137
Заповніть пропуски в таблиці
Тип зв’язку
|
Графічне позначення
|
Зі скількома об’єктами А може бути зв’язано об’єкт В?
|
Зі скількома об’єктами В може бути зв’язано об’єкт А?
|
«один-до-багатьох»
|
|
|
|
«один-до-одного»
|
|
|
|
«багато-до-багатьох»
|
|
|
|
Відповідь:
Тип зв’язку
|
Графічне позначення
|
Зі скількома об’єктами А може бути зв’язано об’єкт В?
|
Зі скількома об’єктами В може бути зв’язано об’єкт А?
|
«один-до-багатьох»
|
1 ∞ |
1
|
∞
|
«один-до-одного»
|
1 1 |
1
|
1
|
«багато-до-багатьох»
|
∞ ∞ |
∞
|
∞
|
Завдання для
самостійного виконання.
Клас методом жеребкування ділиться на дві групи.
Побудуйте модулі
«сутність-зв'язок» для описаних далі предметних областей.
Визначте:
сутності, атрибути сутностей, ключі, зв’язки між сутностями, типи зв’язків.
Завдання 1
Предметна
область «автомобіль». Про кожен автомобіль відомо: його реєстраційний номер в
ДАІ, рік випуску, марка, а також хто є власником автомобіля. Про власника
відомо: прізвище та ім’я, а також номер прав водія. Щодо кожної марки автомобіля відома її назва,
об’єм та потужність двигуна, а також тип автомобіля (седан, хетчбек, джип
тощо). На автомобілі виписують страхові поліси, у яких зазначається термін
початку та завершення дії, тип страховки, страхова сума та назва
компанії-страхувальника. На один автомобіль може бути виписано багато страхових
полісів.
Завдання 2
Предметна
область «вулиці та будинки». Щодо кожної вулиці потрібно зберігати відомості
про її назву та довжину, а також про те, які інші вулиці вона перетинає. Про
кожен будинок відомо: його номер, кількість поверхів та квартир, а також на якій вулиці він розташований.
Вказівка: у
моделі «сутність-зв'язок» цієї предметної області одна з сутностей буде
зв’язана сама з собою.
-
Перевірка виконаного завдання групами.
VII Підсумок
-
Назвіть
етапи створення бази даних?
-
Які завдання
вирішуються на другому етапі створення бази даних?
-
Що таке екземпляр
сутності? Наведіть приклади.
-
Що
таке СУБД?
VIII Д/з
Підручник №1 (в), ст. 140
Додатково - Підручник №4 (а), ст.
147
Немає коментарів:
Дописати коментар